torsdag den 4. august 2011

At stå på ski i New Zealand..

Whakapapa, Mt Ruapehu, Tongariro National Park

Så er juli ovre - en måned, jeg normalt plejer at tilbringe i dejlig varmt sommervejr. I år valgte jeg derimod at tage fordelene ved New Zealands vinter til mig ved at tage på skiferie. Destinationerne var Whakapapa Ski Resort og Turoa Ski Resort på Mt Ruapehu; en vulkan, der sidst var i udbrud i 2007. Mt Ruapehu har beliggenhed i Tongariro National Park, som jeg sidst besøgte i marts, hvor jeg gik dem berømte Tongariro Alpine Crossing samt besteg Mt Ngauruhoe (Mt Doom fra Lord of the Ring). Turen i marts er med sikkerhed en af mine klareste og bedste minder i New Zealand, så det var med stor glæde, jeg tog tilbage til Tongariro National Park. 

Mt Ruapehu, Tongariro National Park

Første weekend var en endagstur på ski til Whakapapa med tre svenskere og en fæøer. Og endnu engang måtte jeg bevise de jävla svenskere, at danskere faktisk godt kan stå på ski! Sidst jeg stod på ski, var i december i Kongsberg i Norge med en nordmand og svensker, hvor jeg blev mødt med fordommen om, at danskere altid kører rundt i for lidt tøj, grimme hatte og ligger mere ned på pisten, end de står op. Den samme opfattelse blev jeg mødt af denne weekend. Arg :-) Men det var en vellykket weekend med godt vejr det meste af dagen. 

Whakapapa Ski Resort, Mt Ruapehu, Tongariro National Park

Weekenden efter blev jeg tilbudt at komme på skiferie endnu engang, og sådan et tilbud kan man da ikke sige nej til. Denne gang tog jeg afsted med en franskmand og en dansker. Førstedagen gik turen til Turoa, der er et noget mindre skiområde end Whakapapa. Vejret var dårligt, og hele dagen befandt vi os i en sky, der gav både regn og sne - aldrig har jeg været så våd efter en dag på ski! Dagen efter var derimod perfekt. Der var ikke en sky at spotte på himmelen. Sneen var dog forholdsvis iset på grund af vejret den forrige dag, men i løbet af dagen, da solens stråler fik varmet sneen op, blev forholdene bedre, og det endte med at blive en perfekt afslutning på to fantastiske skiture. At stå på ski på en vulkan i New Zealand i juli måned, er ikke noget jeg oplever hver eneste dag. Og selvom jeg glæder mig til sommer i New Zealand, er der nu intet så smukt som et hvidtdækket landsskab. 

Mt Ngauruhoe fra Mt Ruapehu, Tongariro National Park

Ingen kommentarer:

Send en kommentar