søndag den 17. marts 2013

Patagonia...

Saa er det vidst paa tide med en opdatering! Min sidste uge i Buenos Aires gik over al forventning. Jeg startede som tidligere naevnt til spanskundervisning og min konklusion herfra maa vaere at laere spansk paa en uge - selv det mest basale - er noget naer umuligt. Jeg kan tildels sige enkelte saetninger, men at have en direkte samtale med en spansktalende, er stadig lidt mere kompliceret end som saa. Oftest er mit problem at forstaa hvad vedkommende egentlig siger, men heldigvis hjaelper haandfagter og tegnsprog en hel del. Selvom mit udbytte af spanskundervisningen ikke har vaeret helt optimalt, har jeg trods alt faaet noget ud af det rent fagligt. Socialt var det rent win win. Jeg moedte en helt masse soede mennesker gennem skolen, og det blev til mange aftener med godt selskab, oel, vin og god mad. En af hoejdepunkterne maa vaere da vi alle tog til et lokalt stand-up show en sen onsdag aften.

Klassekammerater i Buenos Aires, Argentina

Mine sidste dage i Buenos Aires tilbragte jeg hos Macarena, der oprindeligt er fra Patagonia. Vi faldt virkelig godt i spaend, og til langt ud paa natten fortalte hun mig om dagens Argentina mht. politik, kvindesyn, korruption osv. Hidtil den bedste couchsurfingoplevelse, der kun har givet mig mere blod paa tanden efter mere couchsurfing. 
Macarena og mig, Buenos Aires, Argentina

Efter godt og vel to uger i Buenos Aires, var jeg godt klar til af forlade storbyen. Mit foeste moede med det sydlige Argentina; Patagonien, var El Calafate, der er et fint billede paa en hvilken som helst by i Patagonien; lille, ussel, men med de mest spektakulaere omgivelser. Glacieren Perito Moreno er den stoerste attraktion i omkring El Calafate, og efter at have besoegt den, forstaa jeg hvorfor. Jeg har set diverse glaciere i min tid i New Zealand, men Perito Moreno overgik totalt mine forventninger. En kolossal glacier med en vertikal hoejde paa intet mindre end 60 meter, der konstant afgiver knusende lyder, og hvis man er heldig, falder der af og til kaempe klumper is af sidst paa dagen, der virkelig er en oejenaabner for hvor storslaaende et naturfaenomen, det er. At sidde og kigge paa glacieren i godt og vel tre timer, var en oplevelse i sig selv. 

Perito Moreno Glacier, Santa Cruz, Argentina

Naeste destination var Puerto Natales i Chile. Det var kun et kort visit af den ene grund at besoege Torres Del Paine National Park. Nationalparken skulle eftersigende byde paa noget af det smukkeste natur og bedste trekkingmuligheder i Sydamerika - hvis ikke det bedste! Og saadan et udsagn er svaert at modstaa. Jeg havde besluttet mig at bruge en ekstra dag i Puerto Natales for at forberede mig selv udstyrsmaessigt og mentalt til turen, men hurtige beslutninger blev taget og dagen efter stod jeg sammen med tyske Johannes og franske Meriel  klar til at nedlaegge w-trek (selve ruten er formet som et w), 94km paa fire dage. Vejret var perfekt alle fire dage, hvilket var langt over, hvad man kan forvente af det patagonske vejr, der ellers er kendt for sin uforudsigelighed og vindstyrke. Naturen var...(jeg er mundlam!) virkelig virkelig smuk, og turen boed paa alt fra bjerge, glaciere til turkisblaa laguner. Turen stod paa hardcore camping i telt, og med nattetemperature ned til 0 grader maa jeg erkende, at min sovepose, jeg fik, da jeg gik i boernehave, nok snart skal udskiftes, hvis jeg skal holde natten igennem paa lignende ture. Det var koldt, men det var det hele vaerd! Jeg kunne blive ved med at skrive om mine fire dage i Torres Del Paine Nationalpark, men jeg lader billederne tale for sig selv.


Lago Pehoé, Torres Del Paine National Park, Chile


Glacier Grey, Torres Del Paine National Park, Chile

Johannes, Meriel og mig, Torres Del Paine National Park, Chile

Torres Del Paine, Torres Del Paine National Park, Chile

Torres Del Paine National Park, Chile

Mange oplevelser er forkortet ned til meget faa linjer, men kort og godt maa man sige at jeg sjaeldent har haft det bedre. Allerede paa nuvaerende tidspunkt har jeg moedt saa mange soede mennesker paa min vej, der har vaeret med til at goere de to foregaaende uger uforglemmelige. Patagonien er for laekkert, og hvor er jeg glad for jeg tog beslutningen om at tage hertil. Imorgen rejser jeg videre mod El Chalten, hvor mere fantastisk natur venter forude. Mere herom senere. Ha' det godt saa laenge. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar