tirsdag den 30. april 2013

Fra Chile til Bolivia

Saa er det vist tid til endnu et indlaeg. For god og vel halvanden uge siden krydsede jeg graensen fra Chile til Bolivia, og siden da har det vaeret min rejse budt paa mange sjove, anderledes og nye input. Men for at starte hvor vi kom fra, skal vi helt tilbage til min sidste tid i Chile. Efter Pucon rejste jeg til hovedstaden Santiago efterfulgt af Valparaiso. Chiles hovedstad, Santiago er en laekker forurenet og travl storby, hvor smoggen selv paa de bedste dage stadig haenger tykt over byen. Kystbyen Valparaiso derimod, der blot er lokaliseret to timers koersel fra Santiago, var et sjovt og friskt pust paa min rejse. Byen er kendt for sine kringlede og stejle gader, der er tildaekket af grafitti, og meget af det, er ret saa kunstnerisk. Det var en oplevelse i sig selv af fare vild i smaa snoerklede kvartere og spaendende at opleve en by med saa meget karakter, stil og charme.
   Min sidste destination i Chile var San Pedro de Atacama blot 1575km nord for Valparaiso. Efter at have haft min hidtil laengste bustur (!!) ankom jeg endelig til et noget toerre og oerkenlignende klima. Her blev dagene brugt paa at afklimatisere inden Bolivia (San Pedro de Atacama ligger i 2.700 meters hoejde) og opleve oerkenen paa naermeste hold. Generelt har det vaeret en kaempe oplevelse at rejse op langs Chile. Fra det helt sydlige, steppelignende og kolde Patagonien, til det centrale og meget frodige Lake District og til sidst Atacama desert (verdens toerreste oerken!) Alt sammen en del af samme bjergkaede: Andesbjergene. Det har vaeret en vild spaendende rejse, og paa trods af til tider mange busture vil jeg ikke have vaeret foruden min tid i Chile. Det har vaeret en rejse for sig selv!
   Og nu til Bolivia. Landet jeg inden min rejse var mest spaendt paa at besoege. Hidtil har Bolivia levet op til mine forventninger. Her er farverigt og fuld af nye dufte. Her er dejlig varmt om dagen og frysende koldt om natten. Her er vilde vulkaner og fantastiske bjergkaeder, jeg aldrig har set noget lignende af tidligere. Her er billigt og kulturen er meget anderledes ift. hvad jeg hidtil har oplevet. Det hele er lidt svaert at beskrive, saa jeg tror det goeres bedst med et par billeder

Migracion Bolivia, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia

Vulkan, koeretoej samt chaffoer 
Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia

 Laguna Verde, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia

 Laguna Colorada, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia


Solopgang
Salar de Uyuni, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia

Solopgang
Salar de Uyuni, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia 

  Isla Incahuasi, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia

 Salar de Uyuni, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia

 Salar de Uyuni, Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa, Bolivia

 Jeepgruppen med repraesentanter fra Australien, Holland, Frankrig og DK

Lamas, Uyuni, Bolivia

 Sucre Mercado, Sucre, Bolivia

 Morgenmad for 8 bolivianos, Sucre Mercado, Sucre, Bolivia

 Potosi, Bolivia

 La Paz, Bolivia

 La Paz, Bolivia

Pt. befinder jeg mig i La Paz og her har jeg i sinde at blive et par dage for at moede op med to englaendere, jeg moedte paa spanskskolen i Buenos Aires. Sammen har vi planer om at besoege Amazonas. Amazonas indgik ikke i mine rejseplaner, men jeg er kommet frem til foelgende konklusion, at man ikke kan rejse til Sydamerika uden at rejse ind i Amazonas. Jeg er spaendt, men maa nok ogsaa hellere en smut forbi apoteket for at koebe diverse myggesprays, og hvad man ellers behoever. Jeg har det godt og nyder virkelig min tid i Bolivia. Ha det godt saa laenge..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar